ရခုိင္ျပည္သုိ႔
ဗုဒၶသာသနာေတာ္၀င္ေရာက္လာျခင္းသည္ ျမတ္ဗုဒၶေဂါတမ
ရခုိင္ျပည္သုိ႔ေရာက္လာသည့္
အခ်ိန္မွ စတင္သည္။ ဘုရားသွ်င္သည္ မဟာသကၠရာဇ္
၁၂၃ခု ကဆုန္လၦန္း (၈) ရက္။ အခ်ဳိ႕က်မ္း၌တပုိ႔တြဲလျပည့္ေန႔၌ ေနာက္ပါရဟန္း
၅၀၀ ၿခံရံလုိက္ပါလွ်က္ ဓည၀တီ ရခုိင္ျပည္ သုိ႔ႄကြေရာက္ၿပီး ဂစၧပနဒီျမစ္၏အေရွ႕ဘက္ကမ္းျဖစ္ေသာ ေသလာဂီရိေက်ာက္ေတာ္ေတာင္၌
ဆင္းသက္ရပ္တန္႔သည္။ စႏၵသူရိယမင္းႀကီးသည္ ဓည၀တီၿမိဳ႕မွ (၅) မုိင္ခန္႔ေ၀းေသာ
ေသလာဂီရိေတာင္၌ ဘုရားျမတ္သွ်င္ႄကြေရာက္၍ ရပ္တန္႔ေနသည့္သတင္းကုိၾကား၍
ခရီးဦးႀကိဳဆုိရန္ သြားးေရာက္သည္။
ဘုရားသွ်င္၏တရားေဒသနာ နာၾကားရသျဖင့္
ဘုရင္မင္းျမတ္အပါအ၀င္ ေယာက်္ားမိန္းမ (၁၀၀၀) ေသာတာပန္တည္သည္။ မင္း၏ႏွမေတာ္
မိဖုရားဥဒုမၺရေဒ၀ီ (ပဒုမၺ၀တီ)၊ သမီးေတာ္သု႐ုမာတို႕ ဘိကၡဳနီ ေထရီ
ရဟႏၲာမျဖစ္သည္။ ဘိကၡဳေထရာ ရဟႏၲာေယာက်္ားလည္း (၂၀၀) ေက်ာ္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္
စႏၵသူရိယမင္းက ဘုရားသွ်င္အား ဓည၀တီနန္းေတာ္သုိ႔ပင့္ဖိတ္လွ်က္
ခုႏွစ္ရက္ပတ္လုံး ၿမိဳ႕ေတာ္ သီရိဂုတ္ေတာင္၌ မ႑ပ္ေဆာက္လုပ္၍ပူေဇာ္သည္။
ဘုရားသွ်င္က တရားေဟာသျဖင့္ တုိင္းေနျပည္သူ တစ္သိန္းမွာ သရဏဂုံ
ပဥၥသီတရားတည္ကုန္သည္။
နန္းေတာ္ေတာင္ဘက္မနီးမေ၀းအရပ္၌ ေက်ာင္းေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းရန္
ေလွ်ာက္ထားသည္ကုိပယ္ျမစ္
လွ်က္ ႏုစဥ္ဘ၀ကက်င္လည္ခဲ႕ဖူးရာ
၀က္သတုိးေတာင္ကုိၫႊန္ျပ၏။ ထုိေတာင္၌ပင္ေရႊေက်ာင္းေဆာက္
လုပ္လွဴဒါန္း၏။
ဘုရားသွ်င္က မၾကာမီွ ျပန္ႄကြရမည္ ျဖစ္သျဖင့္ စႏၵသူရိယမင္းသည္
ဘုရားသွ်င္အား
ကုိးကြယ္ရန္ ကိုယ္စားဆင္းထုတဆူ သြန္းလုပ္ခြင့္ျပဳရန္
ေလွ်ာက္ထားသည္။ ဘုရားသွ်င္လည္းခြင့္ျပဳသျဖင့္ ဘုရားသွ်င္၏ ရင္ေငြ႕ေတာ္ျဖင့္
မဟာမုနိ႐ုပ္သွ်င္ေတာ္ကုိ သြန္းလုပ္ၿပီးစီးသည္။ မဟာမုနိ႐ုပ္သွ်င္ေတာ္မွာ
ဗုဒၶ၏ရင္ေငြ႕ေတာ္ဓါတ္ ထည့္သြင္းခဲ႕ေသာေၾကာင့္
မဟာမုနိ႐ုပ္သွ်င္ေတာ္ဓါတ္ဟူ၍လည္းေကာင္း၊ မဟာမုနိသြန္းစက္ေတာ္ဟူ၍ လည္းေကာင္း
ယခုတုိင္ေခၚတြင္သည္။
ထုိအခ်ိန္မွစ၍ ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားျဖစ္လာသည္။ ဓည၀တီ
ရခုိင္ျပည္၌ သာသနာျပဳရန္ ရဟႏၲာအသွ်င္ဗာကုလာအပါအ၀င္ (၂၁) ပါး မဟာရာဇ၀င္၌
အရိယာသံဃာ (၂၀၀) ကုိလည္း ထားခဲ႔သည္
ဆုိ၏။ သူရိယစကၠမင္းလက္ထက္
သြန္းလုပ္ခဲ႔သည့္ စႏၵမုနိဆင္းထုေတာ္ကုိကားယေန႔တုိင္ဖူးျမင္ႏုိင္ေပ
သည္။
သာသနာေတာ္ျပန္႔ေျပာေစျခင္းငွာ ဓည၀တီေခတ္၌ မဟာမုနိဘုရားအရပ္၌
၀ိနည္းဓုိရ္ေက်ာင္း ရွိေၾကာင္းသိရ၏။ ထုိေက်ာင္း၌သီတင္းသုံးေနေသာ
နႏၵသီရိမေထရ္သည္ ၀ိနည္းေထရ္ဆရာေတာ္ျဖစ္၏။ ဓည၀တီေခတ္၌ သီဟုိဠ္ (သီရိလကၤာ)
သုိ႔ သာသနာျပဳခဲ႔ေၾကာင္းကုိလည္း မွတ္တမ္းမ်ားအရသိရ၏။ သူရိယသီရိမင္းလက္ထက္
ေအဒီ (၂၀၁) ခုတြင္ ဇိနမာန္ေအာင္ ဆရာေတာ္သည္ အေဖာ္ (၁၂) ပါး ျဖင့္
သီဟုိဠ္သုိ႔သာသနာျပဳရန္ ႄကြေရာက္ဖူး၏။ အထူးသျဖင့္ စႏၵသူရိယမွ
အႏြယ္ေျခာက္ဆယ္ေျမာက္ သူရိယ
စကၠမင္းလက္ထက္တြင္ အာေသာကမင္းႀကီး ေပးပုိ႔သည့္
ျမတ္ဗုဒၶ၏ဓါတ္ေမြေတာ္တို႕ကုိ လက္ခံရရွိ သျဖင့္ အဲဒီအခ်ိန္ကပင္
ရခုိင္ျပည္အႏွံ႕ ေစတီပုထုိး ကုိးကြယ္မႈစတင္ခဲ႔၏။ ေ၀သာလီၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ
တည္ေထာင္
ေသာ မဟာစၿႏၵားမင္းႀကီးလက္ထက္တြင္ သီလ၀န္၊ ဂုဏ၀န္၊ ေထရ္မြန္၊
မေထရ္ႀကီးတို႕မွာ (၁၀၀၀၀) မ် ရွိသည္ဆုိသျဖင့္ ေ၀သာလီေခတ္ဦး သာသနာေတာ္
စည္ပင္ခဲ႔သည္ကို သိသာပါသည္။
အာနႏၵစၿႏၵေက်ာက္စာအရ ေ၀သာလီေခတ္သာသနာသည္ သီဟုိဠ္ႏွင့္ကူးလူးဆက္ဆံရွိသည္။
သီဟုိဠ္ႏုိင္ငံ သံဃအစည္းအေ၀းတခုအတြက္ ေ၀သာလီႏုိင္ငံမွ တရားေဟာပလင္၊
ဆင္မယာဥ္သာ၊ ပုိးသကၤန္း႐ို႕ကုိ ပီးပုိ႔လွဴဒါန္းခဲ႔ဖူးသည္။ ထုိ႔အျပင္
သီရိစၿႏၵားမင္းလက္ထက္ ေအဒီ (၆၃၈) တြင္ ေ၀သာလီ
ၿမိဳ႕၏
အေရွ႕ေျမာက္ဖက္ေ႐ႊေထာ့င္၌ သဂၤါယနာတင္ျခင္းကုိ ျပဳလုပ္သည္။
ဤသဂၤါယနာတင္ျခင္းသည္ ရခုိင္ျပည္တြင္ ပထမဦးဆုံးေသာ သဂၤါယနာတင္ျခင္းျဖစ္ၿပီး
မူအားျဖင့္ သီဟုိဠ္မူအတုိင္းျဖစ္သည္။ သဂၤါယနာတင္ပြဲကုိ
သီဟုိဠ္မွႄကြေရာက္သည့္ စူဠေရ၀၊ မေထရ္က နာယကအျဖစ္ေဆာင္ရြက္သည္။
သီဟုိဠ္မွသံဃာအပါး (၁၀၀၀) ႏွင့္ ရခုိင္မွသံဃာအပါး (၁၀၀၀)
ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သည္။ ကာလအား ျဖင့္ (၃) ႏွစ္ၾကာသည္။
“အကၽြႏု္ပ္၏ဒါနပါရမီသည္ သတၱ၀ါ႐ို႕အေပၚ၌ မခ်ဳိ႕တဲ့စီသတည္း”
ဟူေသာေက်ာက္ကမၺည္းစာက အာနႏၵစၿႏၵမင္းႀကီး၏ဒါနကို သိႏုိင္ေပသည္။
ထုိမင္းလက္ထက္အခါက ေရႊ၊ ေငြ၊ ေႀကးတို႕ျဖင္႔ ျပဳလုပ္ေသာ ဆင္းထုေတာ္မ်ား၊
အဂၤေတ ေက်ာက္မ်ားျဖင့္ျပဳလုပ္ေသာ ဆင္းထုေတာ္မ်ား၊ ေစတီပုထုိးေတာ္မ်ား
ျပဳလုပ္လွဴဒါန္းသည္။ ေလာကီေလကုတၱရာဆုိင္ရာ က်မ္းဂန္ေျမာက္မ်ားစြာ
ေရးးကူးပ်ံႏွံ႔ေစသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေ၀သာလီေခတ္က ဗုဒၶသာသနာေတာ္သည္
လွ်မ္းလွ်မ္းေတာက္စည္ပင္ခဲ႔ၿပီး ေ၀သာလီေခတ္ကဘုရား၊ ပုထုိးေစတီမ်ားကို
“ပိေတာက္ေရႊ၀ါ၀င္း၀င္း၀ါ” ဟု မွတ္တမ္းတင္ ရွိသည္။ ဂဏန္းသခၤ်ာအလိုအားျဖင့္
(၅၇၄၄၄၄၄) ရသည္။
ေ၀သာလီေခတ္ကုန္ၿပီးသည့္ေနာက္တြင္ကား ရခုိင္တြင္ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ေပၚထြန္းလာသည္။
ေလးၿမိဳ႕ေခတ္ ပဥၥာၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ တည္ေထာင္သည့္ မင္းရင္ျဖဴသည္ သီဟုိဠ္ႏုိင္ငံ
၀ဋဂါမဏီမင္းလက္ထက္ပီထက္အကၡရာ စတုတၱသဂၤါယနာမူကုိ ရဟႏၲာ (၈၀၀) ျဖင့္
ယခင္အတုိင္းေရးကူး၍ ေရႊပုရပုိဒ္ေပၚတြင္ တင္ထားခဲ႔သည္။ ဤသဂၤါယနာကုိ
ရဟႏၲာအသွ်င္နႏၵိယႏွင့္ အသွ်င္ဘဒၵိယ မေထရ္တို႕အမွဴးျပဳ၏။ ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တြင္
ေ၀သာလီေခတ္မွ စူဠေရ၀တမေထရ္၏တပည့္ အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ သုမနရဟႏၲာ၊
ယင္းအသွ်င္
၏တပည့္ သစၥကဗ႑၀မေထရ္ႏွင့္ သီလ၀န္၊ ဂုဏ၀န္၊ ေထရ္အသွ်င္ျမတ္႐ို႕မွာ
ထင္ရွားသည္။ ပုရိန္ၿမိဳ႕ ေကာလိယလက္ထက္တြင္
ေလာင္းၾကက္ေတာင္ေမာ္ဘုရားႀကီးကုိ ကုသုိလ္ျပဳ၏။ ဤမင္းလက္ထက္ တည္ထားခေသာ
ဆင္းထုေတာ္၊ ေစတီ၊ မြီေတာ္မ်ားမွာ မ်ားျပားလွ၏။ ေကာင္းမႈအစုစုကုိ
အသဒိႆဒါန
အျဖစ္ ေက်ာက္ကမၺည္းစာေရးထုိးခဲ႔၏။ ဤမင္းရြီးထုိးေက်ာက္စာ၌
(ဆင္ကုိတခုမႄကြင္း၊ ျမင္းကုိတခုမႄကြင္း
လွဴ၏။) ဟူ၍ ေတြ႕ရသည္။
ဒုတိယပုရိန္ၿမိဳ႕တည္ ဒႆရာဇမင္းလက္ထက္တြင္ကား ေပ်ာက္ကြယ္ေနေသာ
မဟာမုနိဘုရားႀကီးကုိ ျပန္လည္၍ ရွာေဖြတည္ထားျပဳသည္။ ဤမင္း၏အလွဴသည္
မ်ားျပားရကား သီရိဓမၼာေသာကမင္းႏွင့္ ခုိင္းႏွဳိင္းရေလာက္ေအာင္ ဘုရား၊
ပုထုိးမ်ားကုိလွဴဒါန္းသည္။ ထုိ႔ေနာက္ ေတာင္ငူေနရဥၥရာေခတ္အေရာက္တြင္
မဥၥဴသင္မင္းသည္ တေထာင္ေသာ ရဟန္းေတာ္ျမတ္တို႕ႏွင့္တကြ ပိဋကတ္ေတာ္မ်ားကုိ
သန္႔စင္ေရးကူးေစလွ်က္ ေစတီပုထုိးမ်ားႏွင့္ ဆင္းထုေတာ္မ်ား၊ ေရတြင္း၊ ေရကန္၊
စႀကႍလမ္း႐ို႕ကုိလည္း ေကာင္းမႈျပဳ၏။ မဥၥဴသင္မင္းႀကီး၏သားေတာ္
ငရမံမင္းလက္ထက္တြင္ ဘုရား႐ုပ္ထု
ေတာ္၊ ဆင္းထုေတာ္ ေရတြင္းေရကန္တို႕႕ကုိလည္း
ျပဳလုပ္လွဴဒါန္း၏။ ထုိမင္းလက္ထက္ ဥတၱရဓမၼသဃၤ
ဓိပတိသည္ တပည့္ရဟန္း (၃၆)
ပါးႏွင့္ သီဟုိဠ္သုိ႔ သာသနာျပဳရန္ႄကြေရာက္၏။
ေနရဥၥရာၿမိဳ႕၏ (၆) ဆက္ေျမာက္ျဖစ္ေသာ ဘုရင္မင္းဆူလက္ထက္တြင္လည္း
ၿမိဳ႕ေတာ္ေလးမ်က္ႏွာေသာ
အရပ္၌ မ႑ပ္မ်ားကုိေဆာက္လုပ္ၿပီးလွ်င္ တစ္ေန႔လွ်င္
ေငြ (၄၀၀၀) စီ လွဴဒါန္းသည္။ ေအဒီ(၁၁၂၂
-၁၂၃၂) ခုႏွစ္တြင္ နန္းစံေသာ
ဘုရင္သက်၀င္ငယ္လက္ထက္တြင္ကား ေနရဥၥရာၿမိဳ႕ေတာ္၌ ပိဋကတ္
က်မ္းဂန္မ်ား အထူး
ျပန္႔ပြားေအာင္ေဆာင္ရြက္သည္။ အေလာမာျဖဴလက္ထက္တြင္ ဗုဒၶသာသနာကိစၥျဖင့္
သီဟုိဠ္သုိ႔ႄကြေရာက္သျဖင့္ ရခုိင္သမုိင္း၌ အေလာမာျဖဴကုိ
သီဟုိဠ္ေရာက္မင္းဟူ၍ ထင္ရွားသည္။ ေလာင္းၾကက္ေခတ္
တရားသီလေစာင့္ထိန္းျခင္းႏွင့္ ထင္ရွားေသာ ဘုရင္မင္းထီးသည္ ဘုရား၊ ေစတီ၊
ပုထုိးသိမ္ေက်ာင္းဇရပ္တို႕ကုိ မ်ားစြာျပဳလုပ္သည္။ ေလာင္းၾကက္နန္းေတာ္အနီး၌
တိႆဘုရားကုိ တည္ထားသည္။ မဟာမုနိကုိထပ္မံျပဳျပင္ၿပီး န၀င္းေက်ေစတီ (၉) ဆူကုိ
လင္းေမြတာင္တန္း၌ တခ်ိန္တည္းတည္ထားသည္။
ဤမင္းသည္ သံဃဂု႐ုရာဇာျဖစ္ေသာ သာသနာပုိင္ဆရာေတာ္အသွ်င္သီရီဓမၼရာဇာအား
ပင့္ဖိတ္ၿပီး အိႏၵိယျပည္ ဗုဒၶဂါယာသုိ႔ ဘုရားဖူးႄကြေရာက္သည္။
မဟာေဗာဓိေစတီကုိ ျပဳျပင္ေစျပီး ီေက်ာက္စာေရးထုိး
ခဲ႔သည္။
ဘုရင္မင္းထီး၏ဆရာျဖစ္ေသာ ေကာလိတဆရာသည္ မိမိ၏အလွဴကုိ မင္းေကာလိယ ကဲ့သုိ႔
ေလာက၌
ျမင္ျမင္သမ် အသဒီႆဒါနအျဖစ္ လွဴဒါန္းခဲ႔ေၾကာင္း ေက်ာက္စာ၌ေတြ႔ရသည္။
ဤသုိ႔ျဖင့္
ေလးၿမိဳ႕ေခတ္၏သာသနာေတာ္သည္ ေ၀သာလီေခတ္မွ ဆက္ႏြယ္လာေသာ
သာသနာေတာ္ျဖစ္ၿပီး ေလးၿမိဳ႕ေခတ္တေလွ်ာက္လုံး၌ အထူးစည္ပင္ခဲ႔သည္။
ေျမာက္ဦးေခတ္သုိ႔ ေရာက္ေသာအခါတြင္ကား ေလးၿမိဳ႕ေခတ္မွ
အသွ်င္ဗႏၶ၀ရႏၲာ႐ို႕၏အဆက္အႏြယ္ျဖစ္ေသာ စေႏၵာရာမသာသနာပုိင္
ဒီသာပါေမာကၡ
တကၠသုိလ္ ဆရာေတာ္ႀကီးတို႕သည္ တပည့္မ်ားစြာႏွင့္တကြ
ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕စႏၵရာမေက်ာင္းတုိက္ႀကီးကုိ တည္ေဆာက္သည္။ ၀ိဇယရံသီဆရာေတာ္သည္
သုံးက်ိပ္တဆူ ဘုရားအနီး၌ ၿမိဳ႕တည္စကပင္မဟာ၀ိဇယ
ရံသီေက်ာင္းတုိက္ႀကီးကုိ
တည္ေဆာက္သည္။ ဦးေတဇာရာမ ဆရာေတာ္သည္လည္းေတဇာရာမေက်ာင္း
တုိက္ႀကီး၌
သီတင္းသံုးေနထိုင္သည္။
ဤသုိ႔လွ်င္ ေျမာက္ဦးေခတ္၌ ေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ေတာ္မွာပင္လွ်င္
ဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေပါင္း (၃၀) ႏွင့္ ေက်ာင္းေတာ္ငယ္ေပါင္း (၃၇၀၀)
ရွိေၾကာင္းကုိ မွတ္တမ္းမ်ား မွတဆင့္ သိရရာ ေျမာက္ဦးေခတ္၏ သာသနာစည္ပင္မႈကုိ
တေစ႔တေစာင္း အကဲခတ္ႏုိင္ပါသည္။ မင္းေစာမြန္၊ မင္းခရီ၊ ဘေစာျဖဴ၊
မင္းေဒါလွ်ာ၊ မင္းေခါင္ရာဇာ၊ မင္းဗာႀကီး၊ မင္းတိကၡာ၊ မင္းဖေလာင္း၊
မင္းရာဇာႀကီး၊ မင္းခေမာင္း၊ သီရိသုဓမၼာရာဇာ၊ စႏၵသုဓမၼရာဇာ၊ စႏၵ၀ိဇယရာဇာ၊
စသည့္ မင္း႐ို႕မွာ ေျမာက္ဦးေခတ္ တေလွ်ာက္လုံး၌ သာသနာေတာ္ ကုိ
အားပီးခ်ီးျမႇင့္ခသည့္ မင္းမ်ားျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဦးေခတ္
ဗုဒၶသာသနာ စည္ပင္မႈကုိ ယခုေျမာက္ဦးၿမိဳ႕ရွိ သာသနိကအေဆာက္အဦးမ်ားကုိ
ၾကည့္႐ႈျခင္းျဖင့္ သိႏုိင္သည္။
ယေန႔တိုိင္ မားမားမတ္မတ္တည္ရွိသည့္ သွ်စ္ေသာင္း၊ ကုိးေသာင္း၊ ထုကၠန္သိမ္၊
ေလးမ်က္ႏွာ၊ အံေတာ္
သိမ္၊ မာန္ငါးပါးေစတီေတာ္တို႕႕မွာ တခ်ိန္က
ေျမာက္ဦးေခတ္၏ သာသနာထြန္ကားမႈကုိ ေဖာ္ျပေနသည္။ မင္းဗာႀကီး၏သားေတာ္
မင္းဖေလာင္းကား ဘုရားဆုကုိ ပန္ရြယ္သည္ႏွင့္အညီ ရခုိင္ျပည္အႏွံ႔
ေမြေတာ္ (၁၇) ဆူကုိ ျပဳ ျပင္သည္။ ထိုေနရာ ၌ အသဒီႆဒါနအလွဴကုိလည္း
ျပဳေတာ္မူသည္။ ယင္း၏သားေတာ္ မင္းရာဇာႀကီး ဆုိလွ်င္လည္း ရခုိင္ျပည္အႏွံ႔
ေစတီေဟာင္း အသစ္ေပါင္း (၄၇) ဆူကုိ ျပဳ ျပင္ျခင္း၊ အသစ္
တည္ျခင္း ျပဳလုပ္သည္။
(ဤသည္ကုိရည္၍ ရခုိင္ျပည္၌ ဓါတ္ေတာ္ (၄၇) ဆူ ကြန္႔ျမဴးသည္ဟု အဆုိရွိသည္။
အမွန္မွာ ဓါတ္ေတာ္ေပါင္းကား (၂၄၇) ဆူျဖစ္ပါသည္။)
တုံးၫုိေခၚ စႏၵ၀ိဇယရာဇာမင္းသည္ သိမ္ေပါင္း (၈၀၀)၊ ဆင္းထုေတာ္ေပါင္း (၈၀၀)၊ ရီကန္ေပါင္း (၈၀၀) ကုိ လွဴဒါန္းခဲ႔သည္။
No comments:
Post a Comment